Zaburzenia karmienia, jedzenia i połykania w zespole Mózgowych Porażeń Dziecięcych
Aktualności » Kalendarz kursów i spotkań szkoleniowych » Kalendarz kursów » Zaburzenia karmienia, jedzenia i połykania w zespole Mózgowych Porażeń Dziecięcych
Termin porażenie mózgowe jest często zarezerwowany dla urazów mózgu, które występują w okresie prenatalnym lub okołoporodowym. Jednak badania wskazują, że zarówno urazowe uszkodzenie mózgu, jak i udar mózgu w okresie niemowlęcym są w zasadzie równoważne porażeniu mózgowemu.
Głównymi czynnikami wpływającymi na jakość i długość życia dzieci z zaburzeniami OUN są: motoryka i karmienie/odżywienie. Długość życia dzieci będących pod żywieniową opieką logopedyczną i medyczną oraz rehabilitacją fizjoterapeutyczną jest porównywalna do populacji dzieci zdrowych.
Zrozumienie problemów motoryki wielkiej i jej wpływu na możliwości żywieniowe jest istotna dla prawidłowego i udanego procesu leczniczego.
Dysfagia.pl wplata diagnostykę nabywania zdolności jedzenia w okres rozwoju i poziom dysfunkcji ruchu i postawy u osób z MPDz, traktując problem samojedzenia czy karmienia przez narzędzia/podajniki lub osobę wspomagającą, ważnym procesem leczniczym, terapeutycznym i edukacyjnym.
W szkoleniu ujętno najnowsze doniesienia światowych ośrodków badawczych.
Zapisy i szczegółowe informacje pod adresem e-mail: dysfagia@op.pl
PLAN SZKOLENIA - OMAWIANE ZAGADNIENIA
KURS DLA LOGOPEDÓW - uzupełnianie lub nabywanie kwalifikacji - w zakresie dysfagii zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej
Najbliższy termin maj 2022. Kurs online, dwudniowe. Cena 1850 PLN.
Osoby zainteresowane szkoleniem zapraszam do kontaktu e-mail:dysfagia@op.pl
Uczetnicząc w kursie uzyskujesz lub uzupełniasz wiedzę, umiejętności i kwalifikacje zawodowe zgodnie z Rozporądzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.- Słownik pojęć
- Etyka żywienia
- Etyka karmienia
- Rola logopedy w procesie karmienia, jedzenia i połykania oraz kierunki działań
- Czynniki warunkujące zapotrzebowanie energetyczne osób z MPDz
- Potrzeby energetyczne pacjentów neurologicznych
- Niedożywienie osób z MPDz i jego biologiczne konsekwencje
- Dysfagia u osób z MPDz na podstawie analizy GMFCS (Gross Motor Function Classification System/system motoryki wielkiej)
- Analiza GMFCS oraz MACS (Manual Ability Classification System/system zdolności manualnych) względem jedzenia i picia
- Dysfagia u osób z MPDz jako objaw zespołu zaburzeń
- Kwalifikacja do leczenia żywieniowego - choroba podstawowa a potrzeby energetyczne
- Ocena stanu odżywienia osób z MPDz w wieku od 0 do 30 lat
- Siatki centylowe dzieci w wieku od 2 do 20 lat z MPDz względem GMFCS karmionych bez PEG-a i z PEG-iem
- Żywienie doustne osób z MPDz – analiza karmienia/jedzenia, pojenia/picia i połykania
- Metody wspomagania żywienia drogą doustną osób z MPDz
- Klasyfikacja konsystencji produktów spożywczych oraz zasady jej przygotowania
- Narzędzia do karmienia/podawania pokarmu drogą doustną
- Sztuka pozycjonowania osób z MPDz podczas karmienia/jedzenia pojenia/picia i połykania
- Metody żywienia drogą przewodu pokarmowego u osób z MPDz
- Wskazania i przeciwwskazania do leczenia żywieniowego drogą przewodu pokarmowego
- Warunki zakończenia leczenia żywieniowego – zasady procesu przejścia z żywienia poza- lub dojelitowego na żywienie doustne
- Aspekty etyczne interwencji żywieniowych u osób z uszkodzeniami OUN
- Jakość życia rodzin oraz osób z MPDz objętych opieką żywieniową i pozostawionych bez opieki
- Zakończenie - dyskusja
Uczestnik otrzymuje zaświadczenie Ministerstwa Edukacji Narodowej na podstawie § 22 ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształćenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 652).